Subaru Kennemerland
  Onze vestigingen

Subaru Kennemerland

Eysinkweg 67 2014 SB HAARLEM (023) 518 51 00

Waarde Subaru fors gegroeid dankzij verkopen, winst en imago

Subaru een van de snelste stijgers in top 50 meest waardevolle automerken ter wereld

Aalsmeer, 29 april 2013

Subaru maakt wereldwijd een stabiele groei door als het gaat om verkopen, omzet en winst. De waarde van het bedrijf is daardoor fors gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Het Japanse automerk behoort zelfs tot de vijf grootste stijgers ter wereld, zo meldt Brand Finance, een onafhankelijke organisatie die jaarlijks een onderzoek doet naar de meest waardevolle automerken ter wereld.

Subaru klimt in het onderzoek, dat de 500 belangrijkste merken wereldwijd in kaart brengt, van de 462e naar de 358e plaats. Wordt alleen naar de autobranche gekeken dan stijgt Subaru met 31% van plek 30 naar 25. De waardering van het merk laat eveneens een mooie sprong zien en gaat van A naar AA, wat staat voor ‘Zeer sterk'. De waarderingsschaal loopt van AAA tot D en is conceptueel identiek aan kredietwaarderingen.

Niet alleen de waarde van het merk is gestegen, ook de wereldwijde productie is toegenomen. In het eerste kwartaal van dit jaar produceerde Subaru bijna 207.000 eenheden, een toename van 5,6 % ten opzichte van het jaar ervoor. Het is inmiddels de 18emaand op rij dat Subaru zijn wereldwijde productie ziet toenemen. De groei dankt het merk onder meer aan de nieuwe Forester die onlangs is geïntroduceerd.

Dick Bisschop, Sales en Marketing verantwoordelijke van Subaru in de Benelux: "Het onderzoek onderstreept wat we eigenlijk al jaren weten. Subaru is een betrouwbaar, solide merk dat dankzij zijn wereldwijde groei, nieuwe producten en zijn rotsvaste imago door steeds meer mensen wordt gewaardeerd. Dat zie je terug in de verkopen, dat blijkt ook uit deze waardebepaling."

Brand Finance bepaalt elk jaar de waarde van de 500 belangrijkste merken ter wereld, inclusief de top 50 uit de autobranche. Voor de waardebepaling van de automerken kijkt het bedrijf naar een aantal factoren, waaronder de waarde van het bedrijf gebaseerd op de netto winst, de kracht van het merk en de wereldwijde verkopen per merk.

Die wereldwijde verkopen laten dus ook groei zien. In Japan werden in het eerste kwartaal van dit jaar 27,8 % meer Subaru's verkocht dan in 2012. In de exportmarkten groeide het merk met 4,2% en werden er in het eerste kwartaal 99.432 personenauto's verkocht.  Dat die stijging niet uniek is blijkt uit de cijfers over 2012. Toen stegen de wereldwijde verkopen van het merk met 27% ten opzichte van het jaar daar voor, onder meer door de introductie van nieuwe modellen als de XV en de BRZ, die in maart tweede werd in de Auto van het Jaar-verkiezing. Overigens leveren ook modellen als de Legacy,  Outback en de onlangs vernieuwde Subaru Forester een belangrijke bijdrage aan het succes van het merk.  

Het succes van Subaru speelt zich ook af in de Verenigde Staten. Daar wist het merk de afgelopen vier jaar steeds alle verkooprecords te breken en verkocht het in 2012 meer dan 300.000 auto's. In Nederland zorgen de XV en de onlangs vernieuwde Forester voor groei. Subaru Benelux verwacht veel van de nieuwe Outback met dieselmotor en automaat die deze maand is gepresenteerd en in mei op de markt komt.

Terug naar het nieuwsoverzicht